Volgens wetenschappers zijn er effectief kleuren die de aantrekkelijkheid van voedingsmiddelen beïnvloeden. Alleen al het zien van voedsel brengt reacties in je hersenen op gang. Het zien van voedingsmiddelen, en ook de kleuren ervan, doet dus iets met je eetlust.

Onderzoeken wijzen uit dat onze reactie op de kleuren terug te voeren valt op het verre verleden waar we steeds op zoek waren naar eetbare vruchten en planten in de vrije natuur. Kleur was toen al een belangrijke indicatie.

Enkele voorbeelden

Rood. De meest aantrekkelijke kleur.

Rood is een kleur die veel met ons doet. Rood stimuleert de bloeddruk en hartslag en beïnvloedt onze honger of zin in voedsel. Daarom zie je dikwijls heel veel rood in restaurants en eetgelegenheden. Rode menu’s, tafellakens en/of rode muren.

Groen. De gezonde kleur.

Het merendeel van de groenten is groen en wordt dan ook heel dikwijls geassocieerd met gezondheid en bio. Fabrikanten gebruiken vaak veel groen op hun verpakkingen om een gezonde indruk te maken.

Oranje.

Oranje is een vrolijke kleur en nodigt ons uit om lekker te eten. Veel gezonde en lekkere dingen zijn ook heel vaak oranje. Denk maar aan sinaasappels, pompoenen en wortels.

Geel. Rood en geel

Geel geeft ons eveneens een ‘happy feeling’. Denk maar aan de zon. De kleur geeft warmte en zou de productie van serotonine stimuleren. Dikwijls ook een kleur die we terug vinden in de bekendere fastfoodketens.

Eetlustremmers

Blauw

Blauw associëren we gewoonlijk met een onnatuurlijke kleur en zien we daarom als minder eetbaar. Blauw is bovendien een kalmerende kleur die een geen of weinig stimulerende invloed heeft. Om deze reden wordt er aangeraden de kleur blauw te gebruiken om af te vallen. Eten van blauwe borden zou bijvoorbeeld al een remmend effect hebben. Kortom, blauw ziet er gewoon niet appetijtelijk uit.

Bruin, grijs en zwart zijn onaantrekkelijke voedselkleuren

Het zijn sombere kleuren die niet echt opwekken en stimuleren. Bruin doet ons bovendien meteen denken aan een verbrande maaltijd.

Wit. Een apart geval.

Wit is een verraderlijke kleur. We associëren deze kleur vaak met caloriearm en zou daarom onbewust ook stimuleren. Zonder dat je het doorhebt smul je er veel te veel van. Dit geldt dan vooral voor witte snacks. Opgepast dus.

Zo zie je maar. Naast de smaak doet de kleur ook veel. Alhoewel we vanaf vandaag nu ook weer niet enkel groene dingen gaan eten. Een beetje rood en oranje kunnen ook wel eens deugd doen.