Stiekem dromen we allemaal van gladde benen zonder putten en kuiltjes, maar spijtig genoeg bestaat er geen wondermiddel of een magische crème tegen cellulitis. Men kan wel enkele sporten beoefenen om cellulitis minder zichtbaar te maken.

Wat is cellulitis?

Cellulitis is een onschuldige huidaandoening die zich uit in vetophopingen en ongelijkheden van de huid. Vooral vrouwen zijn er het slachtoffer van en dit is vooral zichtbaar op de benen, billen en onderrug. Er bestaat voorlopig geen remedie tegen en iedere vrouw kan er last van krijgen.

Risico verhogende factoren voor het krijgen van cellulitis.

Er zijn een heleboel dingen die bijdragen aan het krijgen van cellulitis.

Het zijn vooral vrouwen die vatbaar zijn. Waarom? Vrouwen hebben over het algemeen meer vet op hun dijen, billen en heupen. Dit zijn dan ook net de plaatsen waar cellulitis meestal ontstaat. Vrouwen hebben in die gebieden meerdere lagen vet, dit zijn er ongeveer drie. Terwijl de mannen slechts één laagje vet over hun hele lichaam hebben. Ook bevordert oestrogeen de productie van vet, terwijl testosteron het nu juist afbreekt.

Ongezond voedsel.

Ongeveer 90% van de vrouwen in de industriële landen heeft cellulitis. In landen waar ze veel minder voorverpakte of bewerkte voedingsmiddelen eten, zie je veel minder gevallen van cellulitis. Je eetgedrag is dus echt belangrijk. Verse groenten en fruit, granen en magere eiwitten scoren goed. Ook broccoli, asperges, vette vis en rode bieten zijn heel effectief. Een dieet van vele vetten, koolhydraten, zout en een beperkte inname van vezels zijn sterk afgeraden, aangezien zij dikwijls de oorzaak van cellulitis kunnen zijn. Chips, koekjes, frieten en kant-en klaarmaaltijden zijn dus een slechte keuze.

Veroudering

Is spijtig genoeg niet te vermijden. Cellulitis en vergrijzing zorgen voor een sterke afname van de elasticiteit van de huid. Een gezonde voeding houdt de huid gezond en soepel.

Genetica

Of je al dan niet te maken krijgt met cellulitis heeft te maken met erfelijkheid, de dikte van je huid , je leeftijd, de hoeveelheid lichaamsvet en hoe dit lichaamsvet verdeeld is. Heeft in principe niets te maken met overgewicht: zelfs topmodellen zijn al gezien met een sinaasappelhuidje.

Roken

Rokers hebben automatisch meer kans. Sigarettenrook vermindert de bloedstroom door de vaten en verzwakt en verstoort de vorming van collageen. Hierdoor wordt het bindweefsel uitgerekt en beschadigd. Vet kan zich dan ook gemakkelijker ophopen. Dit is dus nog een goeie reden om te stoppen met deze nare gewoonte.
Wel kan je cellulitis minder zichtbaar maken. Door te sporten worden je spieren steviger en valt de cellulitis minder op.

Beweeg voldoende

Door voldoende te bewegen stimuleer je de doorbloeding. Een goede doorbloeding zorgt voor een strakke huid. Om cellulitis doeltreffend aan te pakken of te voorkomen is het cruciaal om minstens 3x per week oefeningen te doen die je probleemzones behandelen. Zo zijn bijvoorbeeld squats al heel doeltreffend tegen cellulitis op je billen en bovenbenen.
Ook Power Plate is heel doeltreffend. Dit is een trillende plaat die spieren efficiënter aan het werk zet dan bijvoorbeeld bij andere toestellen. De trillingen zorgen voor het snel en reflexmatig opspannen van de spieren. Een sessie duurt slechts 20 à 30 minuten, maar is vrij intensief. Je kan verschillende houdingen aannemen, afhankelijk van de zone en spieren die je wil aanpakken. Een sessie bestaat uit een reeks oefeningen die elk op zich ongeveer 1 minuut duren. De intensiteit en verbeterde bloedcirculatie zorgen voor een snel resultaat en de Power Plate is dus hiermee de ideale bondgenoot in de strijd tegen cellulitis.

Af en toe een ontspannende massage stimuleert de bloedcirculatie trouwens ook.

Drink veel water!

Vrouwen die elke dag ongeveer 2 liter water drinken, hebben tot wel 30% minder last van cellulitis. Door een goede hydratatie worden onderliggende vetcellen minder zichtbaar.

Ook groene thee is heel goed. In groene thee zitten veel polyfenolen die een ontstekingsremmende werking hebben.

Stress en een slaaptekort vermijden

Indien je veel stress hebt, produceert je lichaam meer van het hormoon cortisol. Hierdoor stapelt vet zich veel sneller op.

En last but not least!

Ook is een goede nachtrust essentieel. Mensen met een slechte nachtrust hebben meer zin in vet voedsel.