Op sociale media groeit de bekendheid van Linda Zoon. Dat komt onder andere door haar illustraties van koningin Màxima. Zodra deze koningin ergens in het openbaar is verschenen, kun je op het Twitter-, Instagram-, Facebook- en Pinterest account van Linda een tekening vinden van de outfit van die dag. Maar niet alleen met Màxima doet ze haar volgers een plezier, ook creaties van ontwerpers zoals Dries van Noten, Karl Lagerfeld, de New Yorkse Kithe Brewster of onze eigen Jan Taminiau, Claes Iversen en Ronald van der Kemp worden door Linda geïllustreerd en via social media met de wereld gedeeld. Hoe is het allemaal zo gekomen?

Over de passie

‘Mijn passie ligt in de wereld van mode en styling. Als kind van 4 knipte ik de modeplaatjes uit de Margriet en de Libelle en tekende ze vervolgens na. Ik had dat niet van een vreemde. Mijn moeder tekende ook. Ik ben de opleiding Grafisch Vormgeven en illustreren gaan volgen. Vormgeven doe ik nog steeds met veel plezier en het is een mooie afwisseling, maar het illustreren neemt een steeds groter deel van mijn tijd in. Het is leuk dat ik mijn talent nu ook meer kan benutten. De etalage van mijn studio in het centrum van Rotterdam is een perfecte plek om mijn tekeningen te showen. Mensen lopen langs en blijven dan vaak toch even staan. Soms bellen ze aan met de vraag of ze een tekening kunnen kopen of dat ik er een in opdracht voor hen wil maken.’

Over de ambitie

‘Ik ben geen modeontwerper, ik illustreer mode. Het is ook niet mijn ambitie om een kledinglijn te ontwerpen. Ik vind het mooi om met modeontwerpers en stylisten iets te bedenken of hun idee uit te werken in een illustratie. Door dit via sociale media te delen, maak ik hun werk ook tastbaarder, soms sprookjesachtig. Als ik, zoals bij koningin Màxima vanaf een foto of bewegend beeld illustreer, kan ik het ook net iets mooier maken dan op foto of beeld te zien is. Heel gedetailleerd zijn die tekeningen dan niet, dat hoeft ook niet. Als ik dat zou willen, moet ik echt de stof voor mij hebben liggen.’
Over de materialen

‘Voor een Belgische klant die een speciaalzaak heeft in haute couture stoffen, illustreer ik voor hun website en webwinkel. Ze willen niet de standaardfoto’s van hun stoffen en ontwerpen, maar hun materiaal laten “vertalen” in mooie illustraties en komen met deze stoffen naar mijn studio in Rotterdam. Dat zijn vaak de nieuwste stoffen van grote bekende modehuizen. Ik zit dan echt met kippenvel aan tafel. Zo mooi! Echt ambacht. Soms is de weverij van deze stoffen wel twee dagen bezig met het instellen van de machines voor de productie. Natuurlijk is zo’n stof (bijvoorbeeld 100% zijde en wol) duur, soms meer dan € 200 per meter, maar het is echt top of the bill. Deze stoffen worden ingekocht door naaiateliers of studenten van de modevakschool. Maar ook particulieren kopen deze stoffen en laten coupeuses hiervan creaties maken. Dan heb je natuurlijk wel iets moois en duurzaams waar je jaren mee voort kunt.’

Over de vertaling

‘Ik vind het nog steeds bijzonder dat ik het werk van een ontwerper kan vertalen in een mooie tekening. Zelf ontwerpen is niet mijn doel. Dan moet je een paar keer per jaar een lijn neerzetten en om te beginnen ontbreekt mij daarvoor de tijd, verder is dan een heel team van medewerkers noodzakelijk. Dat laat ik wel over aan Jan Taminiau of Claes Iversen.
Sinds een tijdje werk ik samen met de Amerikaanse modeontwerper Kithe Brewster. Hij geeft mij in hele grove lijnen aan hoe hij zijn ontwerp, bijvoorbeeld een jurk, wil hebben en met welke stof. Bijvoorbeeld a-symmetrisch, of waar het zakje of de tailleband moet komen. Ik verwerk dat in een tekening. Zo ben ik het verlengstuk van een modeontwerper.’

Over de inspiratie

‘Mijn inspiratie haal ik eigenlijk overal vandaan, maar vooral via sociale media. Ik volg alle grote modeshows tijdens de fashionweeks. Als ik overdag even tijd heb, of in de avond, speur ik het internet af naar wat nieuw is. Natuurlijk zou ik graag naar een modeshow in Parijs willen, maar dat is voor mij niet weggelegd. Die shows zijn maar voor een beperkte groep mensen toegankelijk. Daar zitten de hoofdredacteuren van modebladen, grote sterren en de royalty. Dat zijn ook de mensen die haute couture kunnen betalen.’

Over de rol van sociale media

‘Ik geef bekendheid aan mijzelf via Instagram, Twitter, Facebook en Pinterest. De meeste reacties krijg ik op Instagram, daar post ik ook het meeste. Dat is mijn etalage. Maar als ik een tekening van iemand van het Koningshuis post, doe ik dat via Twitter. Ook daar krijg veel respons op. Een tijdje geleden meldde het blad Vorsten zich, daar maak ik nu af en toe tekeningen voor. En het royaltyprogramma Blauw Bloed stuurde op een moment een e-mail met de vraag of ze een item over mijn tekeningen van Màxima mochten maken. Dat was erg leuk om te doen. De opnames duurden een halve dag en het item is in april 2017 uitgezonden. Daar heb ik veel leuke reacties op ontvangen. Zonder sociale media was dit allemaal nooit gebeurd. Het is de manier om jezelf te laten zien. Adverteren doe je tegenwoordig niet meer. Daarom ben ik zo blij dat ik dit werk nu in deze tijd kan doen. Als ik dit 20 jaar geleden had gedaan, dan had het of niet of heel anders gewerkt.’

Over het illustreren

‘Met een gedetailleerde tekening, bijvoorbeeld omdat er veel bont in de kleding zit, ben ik wel twee dagen bezig. Met een snelle schets ongeveer een à twee uur. Ik ben constant op zoek naar dat wat nieuw en actueel is. Zo zag ik onlangs op Facebook een filmpje voorbijkomen van nieuwe bedrijfskleding van Hainan Airlines. Zo prachtig! Alles is op elkaar afgestemd. Ik mòest het tekenen en heb het gelijk op Instagram gezet. Ik had er gelijk volgers bij en kan het gebeuren dat een tekening wel 20.000 keer wordt bekeken.’

Over het verschil tussen papier en digitaal

‘Ik maak mijn tekeningen op een tablet die is gekoppeld aan mijn computer. Ik teken direct op het scherm met een pen en in lagen. Zo kan ik makkelijk de kleur van de creaties aanpassen. Natuurlijk is het anders werken dan tekenen op papier. Op een tablet teken je op glad materiaal, papier is stroever en zuigt de inkt van het penseel of de viltstift op. Ik maak gebruik van speciale software, dat is wel een investering, maar het is mijn gereedschap. Tekenen geeft mij energie voor andere werkzaamheden. Ik vergeet de hele wereld om mij heen en het gelukzalige gevoel dat ik als 4-jarig meisje had, komt dan weer helemaal terug.’

Bron en tekst van: http://www.trotsopmijnwerk.nl/beroepen/mode-illustrator/

Meer info op: www.lindazoon.nl